söndag 31 augusti 2014


Är Lidköpingsbor en egen sort?



Under några veckor får ettorna på kommunlistorna i Lidköpings kommun sina egon gnuggade med en personlig intervju i lokaltidningen. Vi får Chansen att tala om vem som är mäniskan  bakom namnet fasaden och den politiska ytan. Ett trevligt inslag i valrörelsen vi får också ge en "recension" på våra politiska motståndare alltså första namnen på de andra partiernas listor.


I fredags var det Kjell Hedvall (S) tur. jag hade inte förväntat mig snällt omdöme från honom men jag måste säga att jag aldrig upphör mig att förvånas hur han ser på sin egen roll Lidköping och vilken syn han har på andra människor. omdömet om mig blev att "han har svårt att förstå sig på Lidköpingsborna".

Jag har nu bott i kommunen i snart 12 år och jag stortrivs i Skaraborg och Lidköping, att jag alltid kommer vara nyinflyttad har jag förstått. Att jag alltid kommer identifiera mig själv som värmlänning och att andra alltid kommer förknippa mig som det är också helt ok. jag gör heller inga ansträngningar för att jobba bort min dialekt jag tycker nämligen att alla oavsett var man kommer från skall vara stolt över sitt ursprung.

Det som förvånar mig är att kommunalrådet i denna kommun gör sån skillnad på Lidköpingsbor och andra...

Vi har gemensamt i kommunen slagit fast en slogan "En välkomnande och hållbar kommun"

Om då kommunens högste politiske ledaren hela tiden håller fast vid att de "ursprungliga"  Lidköpingsborna är exceptionella och att bara andra som bott i Lidköping i generationer förstår sig på Lidköpingsborna! Vad ger det för bild av den "välkomnade kommunen". Om det är den bilden som sätts att Lidköpingsborna är svåra för folk som inte är födda i kommunen att förstå sig på hur ska vi då någonsin kunna växa och bli 45,000 innevånare.

Jag har bott i Skåne Dalsland Värmland och delvis i Stockholm. Jag ser inte någon skillnad på Lidköpingsbor och Dalslänningar rent generellt. Rent krasst så har skaraborgaren i allmänhet en mentalitet av att vi klarar oss själva, och kanske något mer lokalpatriotiska inte bara i ord utan också i handling. det är oftast en styrka.  Lidköping är ingen isolerad ö där människor utvecklats till en egen sort en sort som ingen förstår sig på.

Jag tycker det är synd om det är den bilden som hela tiden sätts för både Lidköpings kommun  och Lidköpingsborna är värda ett bättre varumärke än "svåra att förstår sig på" det är det kommunalrådet försöker klistra på dem. Den här kommunen behöver leva upp till välkomnande och hållbar kommun. då kan vi inte hålla på att sätta etiketter på oss själva oavsett om vår släkt bott här sen Magnus Gabriels tid eller om vi flyttade hit ifjol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar